12.09 2020 GODZINA 19:00 RUINY KOŚCIOŁA ŚW. MIKOŁAJA

 

 KLEZMORIM TRIO

Karolina Stasiowska – altówka, śpiew, język Jidysz
Piotr Południak – kontrabas
Marcin Wiercioch – akordeon

Klezmorim Trio to zespół złożony z absolwentów krakowskiej Akademii Muzycznej, których połączyła pasja do aszkenazyjskiej i bałkańskiej muzyki klezmerskiej. Są obecnie jednym z najbardziej uznanych i rozchwytywanych zespołów wykonujących ten rodzaj muzyki. To wyjątkowe trio stworzyło perfekcyjne połączenie tradycyjnych melodii żydowskich i współczesnych, autorskich aranżacji, co daje niezapomniany efekt na długo pozostający w pamięci słuchaczy. Ich koncerty przyjmowane są przez publiczność niezwykle entuzjastycznie.

Klezmorim Trio jest mieszanką muzycznych stylów i osobowości. Muzycy poznali się na krakowskim Kazimierzu i są na stałe związani z tym miejscem.

Marcin Wiercioch, doskonały akordeonista, który wykonuje muzykę klezmerską od ponad dwudziestu lat (m.in. wystąpił na pierwszym tradycyjnym żydowskim ślubie w powojennej Polsce). Porywa słuchaczy niepowtarzalnymi improwizacjami. Współpracował z muzycznymi legendami, w tym z Leopoldem Kozłowskim – „Ostatnim Klezmerem Galicji”. Występował na wszystkich najważniejszych festiwalach muzyki żydowskiej w Europie m.in.: Warszawa Singera, Krakowski Festiwal Kultury Żydowskiej, Diaspora Music Village w Londynie czy Festiwal Kultury Żydowskiej „Simcha” we Wrocławiu. Współtworzył muzykę do spektaklu warszawskiego Teatru Współczesnego „Gran Operita” (historia Wiery Gran). Jego doświadczenie związane z muzyką klezmerską jest unikalne, a dla zespołu - bezcenne.

Kontrabasista Piotr Południak to uzdolniony jazzman i aranżer. Muzykę klezmerską gra od ponad 10 lat. Dzięki niemu zespół ma szereg nowatorskich opracowań znanych melodii żydowskich. Jest laureatem wielu konkursów m.in. I nagrody na festiwalu „Jazz nad Odrą”. Nagrał kilkanaście płyt. Od kilku lat fascynuje się także lutnictwem. Zgłębiając swoją wiedzę poprzez korekty, renowacje starych kontrabasów oraz wczytując się w literaturę lutniczą stworzył autorski projekt kontrabasu. W roku 2019 ukończył swój pierwszy instrument, a obecnie pracuje nad kolejnymi modelami.

Karolina Stasiowska - altowiolistka i wokalistka - zafascynowała się muzyką klezmerską kilka lat temu. Od tamtego czasu zgłębia żydowską sztukę, kulturę, poznała język Jidysz, dzięki czemu piosenki śpiewa w oryginale. Jest muzykiem „Orchestra of Life” - orkiestry wybitnego skrzypka Nigela Kennedy, z którym wystąpiła w najsławniejszych salach koncertowych na świecie. Uczestniczyła też w nagraniu jego najnowszej płyty „Nigel Kennedy: Vivaldi The New Four Season”. Współtworzy żeński kwartet smyczkowy Con Affetto. Od dziesięciu lat nawet na chwilę nie rozstaje się ze sceną. Śpiewa niezwykle naturalnie i lekko, a jej interpretacyjna wrażliwość pozwala na zrozumienie przekazu piosenek również osobom nie znającym języka Jidysz.
Klezmorim Trio przeniesie Was do przedwojennego, żydowskiego świata.
Będą Państwo mogli posłuchać najpiękniejszych pieśni i piosenek żydowskich takich jak „Dona, donna”, „Jidysze Mame”, „Baj mir” czy „Tumbalalajka”.

 

 

P.G.R. - PSAŁTERZ POLSKI

PGR – w skrócie Projekt Grzegorza Rogali. To autorski projekt lidera wyrażający myśl o spotkaniu muzycznym kultur. W tej pojemnej koncepcji mieszczą się jazz, muzyka etniczna oraz „poważna”, poezja Brunona Szulca, motywy biblijne, czy hip-hopowy free-style. Można się o tym przekonać słuchając 2 wydanych już płyt, które znaczą historię od powstania PGR w 2008 roku. Pierwsza z nich „Enthuzjazzm” wydana w 2011 roku to egzotyczny mix muzyki klezmerskiej, latynoskiej i jazzu, na której wystąpił m.in. raper „Wujek samo Zło”, to w pewnym sensie ukłon w stronę Johna Zorna – muzycznego postmodernisty, którego 2 utwory znajdują się na płycie. Kolejny,wydany w 2014 roku album „Poezjazz” , to przede wszystkim bardziej osobisty wymiar muzyki z tytułami odnoszącymi się do ukochanych osób (Song for Basia), ale także poetyckie teksty „Pieśni nad Pieśniami” i Brunona Szulca. Obie płyty zostały nagrane z Izraelską saksofonistką Sagit Zilberman, która jest nie tylko gościem na płytach, ale także ich współautorką. Z zespołem współpracowali także Maciej Sikała, Cezary Konrad, czy Regis Molina Reynaldo – kubański „brylant” saksofon..

PGR dwukrotnie otrzymał grant Berklee College of Music, jego muzyka gościłą w UK Jazz Radio, a z ważniejszych scen na których zespół wystąpił można wymienić Festiwal Jazz w Ruinach, Festiwal Jazz od Nowa, Letnia Akademia Jazzu, Flugery Lwowa, B-flat – Berlin, Jazz Schmiede - Duesseldorf, Teatr Agnieszki, Osieckiej, Festiwal Kolory Polski, Muzeum Historii Żydów Polskich i Parlament RP.

Kolejna podróż zespołu przebiega w czasie. Cofając się 440 lat wstecz odkrywamy renesansową muzykę, złotego wieku. Dwóch wspaniałych twórców łączy siły aby stworzyć dzieło unikalne. Jest nim „Psałterz Polski”. Jan Kochanowski przekłada na język polski Księgę Psalmów i proponuje Mikołajowi Gomółce ich muzyczne opracowanie Ten ledwie po kilku miesiącach przynosi 150 psalmów w układzie 4 głosowym. Muzyka mimo braku schematyczności zachowuje prostotę, zgodnie z podtytułem Psałterza:

Są łacniuchno uczynione
Prostakom nie zatrudnione
Nie dla Włochów, dla Polaków
Dla naszych, prostych domaków”.

Powstaje dzieło wyjątkowe na skalę europejską, łączy tekst i muzykę najwyższej próby. Dzięki rytmizacji zachowuje naturalną akcentację języka polskiego, w psalmach spotykamy elementy obcych tańców (pawany, czy gagliardy). Jest to więc kwintesencja polskiego renesansu, wiernego tradycji, ale czerpiącego też z dorobku kultury europejskiej.

Taka tez idea przyświeca projektowi PGR – Psałterz Polski.

Teksty psalmów są podane przez sopran – Babarę Rogalę, a pozostałe linie realizują instrumentaliści: muzycy jazzowi z Europy (USA, Niemiec, Szwecji i Polski). Melodie i treści psalmów stają się dla członków zespołu tematami do improwizacji, przeradzając się we wspólne kulminacje. Mamy więc muzyczną podróż spiętą renesansową, „złotą” - chciałoby się rzec, klamrą.

Skład:

Barbara Rogala – sopran

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w klasie śpiewu prof. Urszuli Kryger. Współpracowała z takimi zespołami jak: Londyński Gabrieli Consort Choir, Chór Filharmonii Łódzkiej, Zespół Wokalny Vivid Singers, Chór i Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej. Uczestniczyła w kursach prowadzonych m.in. przez prof. Piotra Łykowskiego, prof. Stefana Kamasę, Christiana Eulera, dr Katarzynę Dondalską. Koncertowała w Niemczech, Belgii, Francji, Irlandii, Ukrainie, Włoszech i Polsce. Występowała solowo m.in. w takich projektach jak Stabat Mater G.B. Pergolesiego, w ramach Maratonu Bachowskiego z Kantatą 49 oraz 209 J.S. Bacha, AŻ Festiwal, Kantata 51 J. S. Bacha. Wraz z zespołem Kapela Polonica wystąpiła na wielu festiwalach w Polsce, m.in. Festiwal Słowo i Muzyka u Jezuitów w Łodzi, Festiwal Muzyki Dawnej w Żninie, Festiwal Kolory Polski i inne. W roku 2018 ukazała się debiutancka płyta jej zespołu: Kapela Polonica - G. Ph. Telemann. Ponadto wraz z pianistką Dobrochną Jachowicz–Zakrzewską współtworzy Rogala&Jachowicz Duo, z którym wykonuje program oparty na polskiej liryce wokalnej. Współpracuje i nagrywa z polsko-izraelskim projektem PGR & Zilberman. Członek zespołu wokalnego Polskiej Opery Królewskiej.

Roman Ott – saksofon sopranowy i tenorowy (Niemcy)

„… jest jednym z najlepszych i najbardziej interesujących berlińskich saksofonistów i kompozytorów, przez rok mieszkał w Baltimore, zdobył wiele wyróżnień za swoje umiejętności solistyczne i kompozycyjne. Studiował jazz w Essen i Berlinie (Niemcy), nagrał trzecią autorską płytę w wytwórni Traumtonrec. i Fresh Sound New Talent records z Kurtem Rosenwinklem. Teraz pracuje nad swoim kolejnym albumem dla "fresh sound rec.“ oraz pisze muzykę filmową i teatralną.” – (all about jazz NY.)

Frank Parker – perkusja

Urodził się i wychował w Harvey (Illinois, USA). W 1991 r. został wybrany najlepszym perkusistą przez Illinois Music Educators Association i otrzymał stypendium na Western Illinois University, które ukończył w 1995 r. Wziął udział w dwóch nagraniach z najlepszymi uniwersyteckimi zespołami  ('Jazz at the crossroads" 1992 - nominowana do Grammy oraz "The third degree" - 1994). W 1995 r. Frank osiadł w Chicago, gdzie rozpoczął stałą współpracę z wieloma zespołami. W 1999 rozpoczął współpracę z kwartetem Kurta Ellinga. Z nim nagrał nominowaną do Grammy płytę pt. "Man in the air".

Pozostali artyści i zespoły,  z którymi współpracował, to: 

Benny Carter, Freddie Hubbard, Randy Brecker, Roy Hargrove, Nicholas Payton, Joe Lovano, Bobby Watson, John Patitucci, Kevin Mohogany, Karl Denson, Jon Hendricks, Martin Short, Arturo Sandoval, Chris Potter, and John Murphy. Koncertował w USA, Płd. Ameryce, Kanadzie, Europie, Australii i Azji.

Frank mieszka jednocześnie w Polsce i USA i aktualnie występuje z Michałem Urbaniakiem, Marcinem Pospieszalskim, Wojciechem Koniekiewiczem, Apostolis Anthimos, Piotrem Baronem, SBB oraz The Frank Parker Trio/Quartet. Oprócz działalności koncertowej Frank zajmuje się kompozycją, aranżacją oraz produkcją własnej muzyki.

Anders Grop – kontrabas (Szwecja)

Urodzony w 1964 roku w Sztokholmie kontrabasista i kompozytor i pedagog

Po ukończeniu Sztoholmskiego Instytutu pedagogiki muzycznej w 1995 roku, rozpoczął życie muzyka koncertującego. Występował na całym świecie z takimi zespołami jak SOS Big Band, Stockholms Storband, Latin The Mood, Cirrus, Lynx, Persone(Rock), Flintstones Big Band. W 2003 roku z Berlin Big-Band „zdobył” Jazz & Blues Award Berlin.

Współpracował m.in. z Nilsem Landgrenem, Hayati Kafé, Ulfem Andersonem (ABBA), Paulem Youngiem.

Grzegorz Rogala – puzon i aranżacje

Puzonista kompozytor, aranżer. Absolwent Jazz Institut Berlin. Stypendysta Berklee College of Music (Boston). Studiował u Jiggsa Whighama, Kierownika Big-Bandu BBC oraz Phila Wilsona.

Osiągnięcia: indywidualne wyróżnienie na festiwalu FAMA (2005 r.), laureat festiwali: Nadzieje Warszawy i Berlin Jazz & Blues Award (z zespołem Kattorna – 2006 r.). Członek miedzynarodowego bigbandu European Colours Jazz Orchestra (2008 r). Laureat nagrody "Phil Wilson Award" (2009 r).

Dyskografia"Straying To The Moon" – Kattorna (2010),„Enthuzjazzm“ – PGR (2011), „Poezjazz” - PGR&Zilberman (2014).

Lider: PGR, 2+, Oprócz, Grzegorz Rogala trio, Native Jazz Trio,

Koncertował na takich festiwalach jak: Festiwal Krzysztofa Komedy, Letnia Akademia Jazzu, Ancona Summer Jazz, Leipziger Jazz Tage (Niemcy), Sounds no Walls (Niemcy), Bremen Jazz Messe (Niemcy) Flugery Lwowa (Ukraina),

Od Nowa Jazz Festival.

W 2018 ruku skomponował muzykę do wierszy Polskich Poetów XIX-XXI w. a następnie zaaranżował na sopran i kwartet smyczkowy w ramach projektu „Zgniotą nas tyrany – powstaniem na nowo.”

 


Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/www/jazzwglogowie.pl/35gsj/modules/mod_ciasteczka/mod_ciasteczka.php on line 18

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.